Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Ria - WaarBenJij.nu Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Ria - WaarBenJij.nu

Pamplona

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

04 Oktober 2019 | Spanje, Pamplona

Gisteren waren we met ruim 200 pelgrims in de enige auberge van Roncesvalles. Het wordt daar voortreffelijk georganiseerd door Nederlandse vrijwilligers. Alles is strak geregeld. Bij binnenkomst schrijf je je in en krijg je een bednummer toegewezen. Vrijwilligers staan klaar om je naar je goede cabine te begeleiden en je uitleg te geven over de regels. Ook het pelgrimsdiner was goed geregeld. We zaten aan ronde tafels met 9 personen. Allemaal pelgrims uit alle delen van de wereld. Na het diner hebben we in de kapel de viering bijgewoond die door 4 priesters werd voorgegaan en grotendeels in het Latijn werd gehouden. Op het einde kregen we in verschillende talen de pelgrimszegen en werd tot slot een lofzang aan Maria gebracht.
Vanmorgen om half zeven werden we weer gewekt door Gregoriaanse muziek. Overigens waren we al een beetje wakker want de eerste pelgrims waren voor zes uur al bezig om zich voor te bereiden op de nieuwe dag. Het is ook de bedoeling dat iedereen om 8 uur is vertrokken.
Na het ontbijt zijn wij ook weer op de fiets gestapt.
In de bergen zagen we de wandelaars allemaal gaan. De fietsroute ging over de provinciale weg. De eerste kilometers gingen heel gemakkelijk bergafwaarts maar al snel kwam de eerste col gevolgd door een flinke tweede col wat betekende dat we voor de koffie al weer flink hadden geklommen. De laatste 15 km gingen redelijk gemakkelijk naar Pamplona. Om twee uur waren we in de auberge aan het begin van de stad.
We hebben nu een eigen kamer met eigen douche en toilet. Heel luxe!!
Na een lekkere douche zijn we met de bus naar de stad gegaan. We hebben daar heerlijk rondgewandeld, de prachtige kathedraal bezocht met het aangrenzende klooster en het bisschoppelijk museum.
In de auberge hebben we weer genoten van een heerlijke pelgrimsmaaltijd.

• 04 Oktober 2019 - 21:37

Eric:

Wat een bijzondere verhalen allemaal. Heel erg leuk om te lezen!!

• 04 Oktober 2019 - 23:15

Inge:

Ik zie jullie helemaal fietsen daar omdat ik daar zelf nog was deze zomer! Prachtig deel van Spanje en nu op naar Logrono in de Rioja als jullie volgens schema fietsen. Ik vind dat jullie een heerlijk glaasje Rioja verdienen!
    Fantastisch om jullie verhaal elke avond voor het slapen gaan te lezen! Buen viaje!